zondag 24 augustus 2014

Live below the line: wat een gepuzzel

Ik ben nu al een paar dagen aan het puzzelen tussen verschillende soorten menu's.
Er komen de meest vreemde keuze's de hoek om kijken.

En ik stel mezelf de meest rare vragen, zoals:
"Neem ik gewone bloem voor € 0,39 per kilo of toch liever de zelfrijzende variant voor € 0,49?"
"Tjee, € 0,91 voor een blikje kidneybonen is wel heel erg veel geld! Neem ik dan toch liever de spinazie voor € 0,55?"
"Ga ik nu voor de (naar mijn idee) verse diepvrieserwten of toch liever voor de erwten in pot? De prijs is nagenoeg gelijk, maar bij de bevroren variant krijg ik slechts 450 gram voor mijn geld en bij de variant in pot krijg ik maar liefst 680 gram uitlekgewicht."
"Waarom zijn die bananen zo duur?! Welk fruit kan ik me nu veroorloven?"
"Nooit geweten dat je een pudding kon kopen bij de AH voor € 0,19..."

Ik ben echt aan het vogelen met menu's.
Het probleem is hierbij vaak het ontbijt en de lunch.

Simpel toch, zou je denken.
Een brood en een pot pindakaas en je bent klaar voor de rest van de week, toch?
Het probleem is echter dat ik amper brood eet, en dat ik werkelijk problemen voorzie als 66% van mijn maaltijden uit brood moeten gaan bestaan. (Ook al is het maar voor 5 dagen.)
Natuurlijk, na twee boterhammen met pindakaas ben je verzadigd, maar is dat nu echt een uitdaging?

Ik heb me immers ten doel gesteld om in ieder geval te proberen om gezond en gevarieerd te eten.
Ik zou graag van elke productgroep iets hebben maar merk nu wel dat zaken zoals fruit bijna geheel buiten mijn budget liggen als je zo weinig te besteden hebt als ik in de week van mijn challange. (€ 7 voor 1 persoon voor 5 dagen.)

Nogmaals. Ik kan het heel simpel houden en een fijn volkoren brood, een pot pindakaas, een kilo spaghetti en twee potten pastasaus kopen en me helemaal klem eten. Je bent vol, maar heb je dan ook voeding gehad?

Ik zou het toch echt graag een tandje moeilijker willen maken en wat meer moeite doen om wat meer variatie, groenten, verschillende gerechten etc. op tafel te toveren van dit minimale budget.

Het hangt natuurlijk allemaal af van wat je kunt kopen voor dit kleine budget. Het probleem in Nederlandse supermarkten is namelijk vaak dat je bepaalde zaken niet per stuk kunt kopen.
Je kunt geen losse ui, 1 bolletje knoflook, of 2 ons aardappelen los kopen (in ieder geval niet waar ik woon), dus ben je al genoodzaakt om grotere hoeveelheden in te slaan.
Je bent misschien per portie goedkoper uit, maar vaak heb je meer dan je in je eentje op kunt waardoor je soms dingen moet weggooien: eeuwig zonde!

Keuzes, keuzes

Ik ga nog even door met puzzelen en kom hopelijk op een paar leuke ideeën.

Ik hou je op de hoogte !

Liefs,
Mommy

3 opmerkingen:

  1. Ik ben echt super benieuw hoe dit afloopt; Knap van je dat je die uitdaging wilt aangaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Havermoutpap gekookt met water, als ontbijt met 'n paar rozijntjes en wat kaneel erdoor?
    Hier kunnen we de uien en aardappelen wel per stuk kopen, op de markt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb echt lopen dubben over die havermout omdat het zo goedkoop is, maar om eerlijk te zijn vind het het een gruwel om te eten dus doe ik het niet. Zelfgebakken brood is (qua ingrediënten) niet duur en het overgebleven meel kun je gebruiken voor weer andere gerechten.

      De markt is inderdaad een goede optie!
      Dank je voor je tip!

      Verwijderen