vrijdag 22 augustus 2014

Live below the line: beperkingen en regels

In mijn vorige post had ik het er al over dat ik mijn eigen "live below the line" wilde gaan doen.
Nu is het wel makkelijk om eerst de regels eens goed door te nemen.

Bij deze dan ook de regels van de officiële Live Below the Line challange:

- Gedurende 5 dagen mag je niet meer dan € 7 uitgeven aan al je voedsel en drinken
- Je mag meer dan € 1,40 per dag uitgeven, maar het gehele bedrag dat je aan voedsel en drinken hebt uitgegeven mag na 5 dagen niet meer zijn dan € 7.
- Je moet de volledige prijs van voedingsmiddelen rekenen. Dat wil zeggen dat je niet de prijs voor een portie pasta mag berekenen. Als je pasta wilt eten moet je de hele zak kopen en dus ook de prijs voor de hele zak pasta berekenen in je budget van € 7.
- Een uitzondering op bovenstaande zijn de kosten voor dagelijkse specerijen, olie en zout. Van deze dingen mag je een kostprijs per portie berekenen.
- Je mag een team vormen met een of meerdere personen en zo je budget (en beschikbare voedingsmiddelen) verhogen.
- Je mag zelf verbouwde groenten gebruiken, zolang je maar de prijs voor het verbouwen doorberekend in je kosten per dag. (Moeilijke opgave.)
- Je mag geen voedsel of drinken van anderen accepteren. Vraag in plaats daarvan om een donatie.


Naast deze officiële regels heb ik mezelf een paar beperkingen opgelegd:
- Ik moet de boodschappen in Nederland kopen. Ik woon in Duitsland, maar maak er een Nederlandse challenge van. Het zou dan niet eerlijk zijn om (een deel van) mijn boodschappen in Duitsland te kopen, omdat de boodschappen daar aanzienlijk goedkoper zijn.
- Ik moet al mijn boodschappen bij maximaal twee grote ketens doen. Dat voorkomt dat ik naar 7 verschillende winkels zal rijden om daar de goedkoopste boodschappen uit de schappen te plukken en op die manier veel diesel verrijd. Heel simpel gezegd: niet iedereen heeft de beschikking over zoveel supermarkten in de directe omgeving. Ik heb gekozen voor de AH vanwege het grote assortiment aan goedkope huismerken die ook in kleinere hoeveelheden verkrijgbaar zijn en de Lidl vanwege het aanbod aan goedkope groenten en fruit. Bovendien zijn beide winkels door het gehele land goed vertegenwoordigd.
- Ik mag gebruik maken van acties, kortingsbonnen, bonus- en dagaanbiedingen.
- Ik koop mijn boodschappen in een keer: juist omdat ik het met de fiets moet doen zal ik niet elke dag voor 1 of 2 dingen naar de supermarkt willen rennen.

Ik ben erg benieuwd naar wat ik de komende dagen zal gaan eten en hoe het me zal bevallen.
En ik hoop dat ik een paar lekkere en gezonde gerechten op tafel weet te toveren zodat ik ook anderen kan inspireren.
Immers, er zijn zo ontzettend veel gezinnen die het met bijna niets moeten zien te redden.

Heb jij nog tips voor goedkope en lekkere gerechten?

Liefs,
Mommy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten