dinsdag 2 september 2014

Dag 2: live below the line

Dag 2

Zoals ik gisteren berichtte is mijn geld op. Ik heb nog € 0,10 over van de € 14,00 die we aan boodschappen mogen uitgeven. Verwaarloosbaar wat je daar mee kunt :)
Maar niet getreurd, er is meer dan voldoende om lekker eten van te maken.
Bovendien raakt de koelkast na twee dagen koken al enigszins vol met iets waar ik vrolijk van wordt: restjes.

Op het menu van vandaag stond het volgende:

Ontbijt:
Zoonlief: 2 bruine boterhammen met vruchtenhagel
Ik: 2 getoaste boterhammen. 1 met zelfgemaakte jam (zie recept hieronder) en 1 met smeerkaas.

Lunch:
Zoonlief: 2 pannenkoeken
Ik: 2 pannenkoeken, waarvan 1 met een halve appel.

Diner:
Zoonlief: 2 boterhammen met vruchtenhagel en een kom bouillon
Ik: 2 boterhammen en dezelfde groentesoep als gisteren.

Tussendoor:
Zoonlief: 1 appel, komkommer, zoute stokjes
Ik: anderhalve appel, 1 koek. Vanavond nog een getoaste boterham met zelfgemaakte jam bij de thee voor de lekkere trek.

De ervaringen van vandaag:
Eigenlijk was het een dag als altijd. We hebben lekker gegeten en langzaamaan begint de koelkast vol te raken met restjes. Zo heb ik nog twee porties soep en 6 pannenkoeken over.
Die soep bewaar ik voor een tussendoortje. Zowel Zoonlief als ikzelf hebben er even genoeg van.

Ik had vandaag wel ontzettend veel zin in fruit en daarom een beetje meer gegeten dan ik eigenlijk had gepland. Voor Zoonlief is er voldoende fruit voor de komende drie dagen, maar ik zal op rantsoen moeten.

Ik had de vrijdag voor de challange melk gekocht met 35% korting. Deze was tot die dag houdbaar.
Nu ben ik zelf niet zo kieskeurig als het om houdbaarheidsdata gaat, maar omdat ik niet precies wist wanneer ik de melk zou gebruiken heb ik het voor de zekerheid ingevroren.
Vanmorgen heb ik de melk ontdooid en er heerlijke pannenkoeken mee gebakken.
Dat is waarschijnlijk wel de tip van de dag: melk kun je prima invriezen.



Recepten:
Geïmproviseerde jam (met vruchtenhagel ipv suiker).

Gisteren heb ik samen met Vriendin bramen, vlierbessen en wilde appels geplukt.
De bramen heb ik gewassen net als de vlierbessen. Vervolgens heb ik de vlierbessen van de takjes gerist.
2 kleine blozende appeltjes in stukjes gesneden en het geheel een paar minuten gekookt.
Daarna heb ik het geheel door een stalen zeef gedrukt. De pitjes en overgebleven steeltjes heb ik weggegooid.

Bij gebrek aan suiker heb ik wat van de vruchtenhagel genomen die Zoonlief als broodbeleg gebruikt, bij wijze van zoetmiddel
Het geheel smaakt verrassend lekker maar bleef wel redelijk vloeibaar.








Pannenkoeken (goed voor 10 stuks):
Het is het simpelste van het simpelste recept maar ik wil het toch even posten.

2 eieren
250 ml volle melk
200 gram meel
snufje zout

De eieren en het zout met elkaar loskloppen. De melk toevoegen en de eieren erdoor mengen.
Beetje voor beetje de meel toevoegen en zo een beslag maken.
Een beetje margarine of olie in de hete pan doen en daarin je pannenkoek bakken.
Voeg naar smaak en budget extra ingrediënten toe zoals appel, kaneel, suiker, stroop, kaas, Supergemakkelijk en lekker.

Dat was het al weer voor vandaag



8 opmerkingen:

  1. Ik vind het wat hoor dat je dit doet...krijg je wel genoeg calorieën binnen ?
    Goed idee om voedsel uit de natuur te halen. Je kan nu ook weer brandnetels plukken, ze hebben in deze tijd nieuwe toppen, kun je misschien een gevulde omelet maken of het gewoon koken en als spinazie eten.
    Knap hoe je dit doet.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt super hoor, petje af!
    Om de caloriën gaat het nu denk ik even niet, het gaat om uitkomen met het bedrag. Onvoorstelbaar toch dat er veel mensen die het hier echt mee moeten doen? Want ze krijgen dan inderdaad niet binnen wat zou moeten lijkt me.

    Heb het trouwens met manlief besproken dit initiatief. Tot mijn verbazing wil hij meedoen!
    Dus wij gaan je voorbeeld volgen. Nu nog plannen wanneer we dit gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. A.s. maandag starten we!

      Verwijderen
    2. Wow, goed zeg!
      Knap dat jullie het ook aandurven.
      Ga je je ervaringen bloggen? Dan volg ik je zeker!

      Verwijderen
  3. Ik merk wel dat ik zelf minder eet dan ik anders doe. Voornamelijk het snacken is niet mogelijk, maar daar ben ik alleen maar bij gebaat :)

    Daarentegen ben ik er weer erg op gefocussed dat Zoonlief voldoende voedingsmiddelen binnenkrijgt.
    Vandaag was het gemakkelijk met pannenkoeken, maar ook dat heeft weer een reden: Zoonlief mag graag een pannenkoekje als snack eten.
    Met de restjes pannenkoek heeft hij de komende dagen weer wat extra's om op te snaaien (en ik ook haha).

    Morgen is het weer een 'gezonde' dag met lekker veel groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pannenkoeken komen bij ons vast ook op het menu, goedkoop en lekker.
      Zal moeilijk worden met name voor mij met snacken. Ik snack (te)veel, manlief eet tussendoor niet veel dat scheelt.
      Ik zal er op mijn blog wel over schrijven ja maar ik maak er geen extra blog voor aan, dat dan weer niet.

      Verwijderen
  4. Vruchtenhagel jakkiebah! Jouw zoon ernstig verslaafd zo te lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoonlief houdt inderdaad erg van hagelslag maar dat is zeker niet het enige dat hij op zijn brood krijgt.
      Voor deze uitdaging was er echter geen budget voor meer zijn andere favorieten zoals worst.
      Aangezien deze uitdaging slechts 5 dagen duurt wilde ik graag dat hij zijn favoriete broodbeleg zou krijgen. Hij krijgt immers gedurende deze challenge ook geen snoepjes of ijsjes.
      Zodra dit experiment voorbij is zal hij zeker gezondere versies van broodbeleg krijgen.

      Verwijderen