maandag 1 september 2014

Dag 1 Live below the line

DAG 1

Vandaag is de eerste dag van mijn experiment om rond te komen van € 1,40 per persoon per dag.
Ik heb tot nu toe het volgende uitgegeven:
€ 10,20 AH
€   2,30 Groentenboer
€   0,09 Gist
€   0,50 wortelen (uit eigen tuin: ik bereken de prijs van het verbouwen)
€ 13,09  totaal

Wat hebben we gegeten:
Ontbijt:
twee snee zelfgebakken brood. Voor Zoonlief met vruchtenhagel.
Mijn brood heb ik getoast en besmeerd met een beetje margarine.
Lunch:
Pasta met groente-tomatensaus (recept hieronder).
Diner:
Voor Zoonlief twee snee brood met vruchtenhagel en een kommetje groentebouillon. ("Mama, dit is de lekkerste soep die nooit heb gegeten!")
Voor mij twee snee getoast brood met een kom groentesoep (recept hieronder).




Ontbijt Zoonlief "brood is niet lekker"

Mijn ontbijt met een kopje thee

Lunch: heerlijke vegetarische pasta

Diner: brood (voor Zoonlief bruinbrood)  met groentesoep /bouillon

Tussendoortjes
Naast de drie normale maaltijden was er ook nog budget voor tussendoortjes.
Zoonlief krijgt altijd een trommeltje met gezond lekkers mee naar de Kindergarten.
Vandaag zaten daar een paar schijfjes komkommer en een heerlijk appeltje in:


's Avonds waren er voor hem een handje zoute sticks. Vooralsnog was dit, naast de normale maaltijden meer dan voldoende voor hem
Voor mij waren er een aantal flinke koppen thee en een koek. Geen koffie helaas.

De ervaringen van vandaag:
Al bij het brood vanochtend begon de "ellende" al: Zoonlief vond het brood niet lekker...
Omdat ik alleen witmeel had heb ik een heel standaard witbrood gebakken en dat blieft meneer niet meer.
Oeps. En toen?

Met hangen en wurgen heeft hij zijn twee sneetjes gegeten, maar dit zou me niet twee keer per dag gaan lukken. Ik had nog € 0,91 van mijn weekbudget over, dus ben ik 's middags op de fiets naar het dorp gegaan om daar bij de Lidl van het laatste budget een bruinbrood van € 0,79 voor Zoonlief te kopen.

Ik wil uiteraard wel dat hij lekker kan eten. Hij kan zijn bruin brood eten en dan eet ik het witte brood wel. Het is inderdaad niet speciaal en zelfs een beetje droog, maar als toast of bij de soep kan het prima. Misschien dat ik er nog wentelteefjes of broodsoep van kan maken. Ik moet eens kijken wat me allemaal invalt.

Op zich is het jammer dat ik het laatste budget heb moeten uitgeven aan (fabrieks)brood.
Ik had er graag een paar bananen of wat ander fruit voor gekocht, maar het is niet anders.
Er is voldoende fruit voor Zoonlief en ik krijg in verhouding tot hem meer groenten binnen, dus eten we deze 5 dagen over het algemeen genomen wel gezond.

Het is wel lastig en een vreemd gevoel dat je niet zomaar even 'iets' kunt pakken.
Normaal eet ik tegen een uurtje of 11 wat yoghurt of fruit, maar dat kan nu dus niet.
Elke appel die ik heb gekocht heeft namelijk al een bestemming en er is geen geld voor meer appels.
Dus, gewoon lekker bezig blijven. Voor je het weet is het weer etenstijd.

Ik ben samen met Vriendin op de fiets naar het dorp gegaan om het brood voor Zoonlief te kopen. Alleen is immers ook maar alleen. Zoonlief zat lekker achterop de fiets te genieten van de fietstocht. (Waarschijnlijk zal dat een van de laatste keren zijn: volgend zomer zal hij erop staan om alleen te fietsen, of ik het nu leuk vind of niet.)
Het was prachtig weer en ik was erg blij met de beweging. Al met al was het een tocht van 20 kilometer.

Onder het fietsen vertelde ik Vriendin over de challange, de redenen erachter, de beperkingen en hoe ik van plan ben eea aan te pakken.
Vriendin kende nog wel een perenboom (in het wild) waarmee ik het tekort aan fruit zou kunnen oplossen. We hebben samen een paar peren geplukt, een paar appels van (ook) een publieksboom, twee handen met bramen en een paar bosjes vliesbessen geplukt.
Met een paar appeltjes, de bramen en de vlierbessen wil ik vanavond proberen jam te maken.
De appels zijn vrij zuur en de peren (nog) niet rijp, maar ik denk dat ik daar wel een paar lekkere dingen van kan maken als ik ze niet uit het vuistje kan eten.

De eerste dag was echt goed te doen.
Ik ben benieuwd hoe de volgende dagen gaan verlopen.




Bijgaand de recepten:


Recept pastasaus (voor 4 ruime porties):
- 1 grote wortel (ca 250 gram) in kleine dobbelsteentjes gesneden
- 100 gram fijngesneden prei
- ½ ui (als je kleine uien hebt, gebruik je een hele ui)
- 500 gram passata (tomatenpuree)

De ui klein snijden en in een beetje margarine of olie in de pan glazig braden.
De fijngesneden prei toevoegen en ook deze even glazig braden.
Vervolgens de wortel toevoegen en alles even een beetje aanfruiten.
De tomatenpuree en een beetje water toevoegen en het geheel op een laag vuur een kwartierje laten pruttelen.



De saus is zo al heerlijk, maar bevat vrij veel stukjes.
Zoonlief is daar niet zo gek op en ik had even geen zin in weer een discussie over eten, vandaar dat ik het de saus op dit punt even met de staafmixer heb gepureerd.
Het resultaat wat een prachtige romige saus met een heerlijke pure smaak.


Heerlijk met wat fussili-pasta en een paar verse blaadjes basilicum uit de tuin.
Ik kan me voorstellen dat deze saus met een paar teentjes knoflook en wat oregano nog veel lekkerder is: misschien is dat wat voor een andere keer.


Groentesoep:
- 300 gram wortel in blokjes
- ½ (flinke) fijngesneden ui
- 1 prei (ca 250 gram) in dunne ringen
- handje platte peterselie (optioneel), kleingesneden
- 3 bouillonblokjes
- 100 gram fussili (pasta)
- 2 liter water


Het water opzetten en de groenten en bouillonblokjes toevoegen.
Als het water kookt de pasta toevoegen en het geheel 8-10 minuten (afhankelijk van je pasta) laten koken.
Het vuur uitdraaien en smikkelen maar.
Dit is voldoende voor diverse porties. Ik probeer er met ons tweetjes zo'n 2-3 dagen mee te doen.

Tot zover mijn ervaringen van deze eerste dag.
Ik ga zo proberen jam te maken zonder suiker (geen budget voor) dan nog even lekker met een kopje thee op de bank en vanavond op tijd naar bed.

Liefs,
Mommy


4 opmerkingen:

  1. Oef....gelukkig dat je nog iets geld overhad voor 'n ander brood!
    Lijkt me echt moeilijk deze uitdaging, zeker inderdaad als je tussendoor eens ergens zin in hebt.
    Maar goed, de eerste dag is voorbij en je hebt het toch maar mooi gered!
    Succes met dag 2.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was inderdaad heel erg blij dat er nog een beetje geld over was.
      Het gekke is dat het eten voor mezelf niet zoveel uitmaakt. Ik vind het veel belangrijker dat mijn zoontje gevarieerd, gezond en lekker kan eten.

      Verwijderen
  2. Knap dat je er toch nog in slaagt om met zo'n klein budget gezonde maaltijden op tafel te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groenten blijken toch niet zo duur te zijn als ik in eerste instantie had voorzien.
      Ik hoop wel dat ik een beetje variantie in de menu's kan brengen zodat we niet elke dag hetzelfde hoeven te eten.

      Verwijderen