vrijdag 5 september 2014

Dag 5: De laatste dag van Live below the line

Dag 5:

En toen was de uitdaging al weer voorbij!
5 dagen leven van € 1,40 per dag per persoon.
Ik moet eerlijk zeggen dat het te doen is.
Maar ...alleen als je veel tijd tot je beschikking hebt, creatief bent met weinig en je hoofd helder kunt houden.
Maaltijden maken van een dermate klein budget vraagt echt om planning en om enige kennis van koken.
Heb je dat niet, dan worden het volgens mij al gauw gemakkelijke maaltijden die niet echt duur zijn maar weinig voedingswaarde hebben, zoals instant noodles, blikken kant en klare soep / of 'vlees'gerechten en meer van dat soort.

Terugblikkend denk ik dat we redelijk gevarieerd, maar vooral redelijk gezond hebben gegeten.
Fruit en groenten waren goed vertegenwoordigd in de menu's en ook hebben we kunnen afwisselen met de koolhydraten tussen aardappelen, brood / pannenkoeken en pasta.
De broodmaaltijden waren wel een beetje eenzijdig en melkproducten waren amper vertegenwoordigd maar toch ben ik niet ontevreden over de afgelopen 5 dagen.
Het was zeker geen vetpot, vlees was bijna niet te betalen en het gebrek aan specerijen maakt dat alles enigszins flauw smaakt, maar je kunt er op leven.

Op het menu van vandaag stonden:

Ontbijt:
Zoonlief: twee bruine boterhammen met vruchtenhagel
Ik: twee getoaste witte boterhammen met smeerkaas en zelfgemaakte jam

Lunch:
Zoonlief: "patatjes", ca 200 gram rode bieten en rookworst
Ik: rösti, 225 gram rode kool en rookworst.

Diner:
Zoonlief: romige pasta met prei en wortel
Ik: idem

Tussendoor:
Zoonlief: 1 appel, de laatste komkommer, de laatste zoute stokjes
Ik: 1 koek, kom uiensoep





Goed, wat heb ik nog over van mijn boodschappen:

  • 5 sneetjes bruinbrood
  • ½ pakje slagroom
  • ca 550 gram droge pasta
  • ca 200 gram meel
  • 3 koeken
  • half pakje bouillonblokjes
  • heel veel ranja
  • 9 zakjes thee (ik gebruik de theezakjes vaker dan 1 keer)
  • 1/5 pakje margarine
  • zelfgemaakte jam

De ervaringen van vandaag:
Ok, ik geef eerlijk toe dat we ons vandaag een beetje (veel) hebben laten gaan en heerlijk hebben gezwelgd in groenten en alles wat maar 'over' was.
Als ik zie wat daar nu van over is was ik gisteren in een half delerium toen ik schreef dat we met de overgebleven voorraad nog wel 2-3 dagen verder konden.
Met alleen droge pasta, meel en bouillonblokjes kom je immers niet ver.
Dat was wel een beetje erg optimistisch

Ik moet zeggen dat ik de hele uitdaging erg, heel erg leerzaam vond.
Ik ben echt een hele ervaring wijzer.
Maar ik ben ook echt, heel erg blij dat wij niet dagelijks in deze situatie zitten.
Zij die dat wel hebben en het toch op de een of andere manier weten te redden zijn in mijn ogen echte tovernaars: ze moeten van niets toch iets weten te maken.
Petje af voor julle!

En dan nu de hamvraag:

Voor welk bedrag ga ik een voedselpakket maken en dat vervolgens doneren aan de voedselbank?
Nou, even een beetje wiskunde:
We hebben een boodschappenbudget van € 75 per week. Dat is € 25 per persoon per week (Of € 3,57 per persoon per dag. Oftewel 5 x € 3,57 x 2 = € 35,70 ) 
Maar voor het belang van de voedselbank reken die 5 dagen nu even als een hele week.

Zoonlief en ik hebben samen voor € 14 gegeten.
Dat is € 50 - 14 =  € 36. 
Dit rond ik gemakshalve af naar boven dus worden het € 40 aan voedingsmiddelen voor de voedselbank.
Inmiddels weet ik hoeveel je daarvoor kunt kopen.

Hopelijk heb ik iemand weten te inspireren en wordt mijn voorbeeld verder vervolgd.

Liefs,
"Live below the line" Mommy ♥




Recepten:

Patatjes

2 aardappelen
beetje zout
margarine / boter / olie om in te bakken

Gewoonweg de aardappelen in de lengte overdwars doormidden snijden en eventueel nog een keer door midden snijden als ze vrij dik zijn. In mooie repen snijden en ca 5 minuten voorkoken. Goed afspoelen in koud water, laten uitlekken en even laten afkoelen.
Margarine / boter / olie in de pan verwarmen en de patatjes langzaam (!) laten garen. Reken op ca 20 minuten. Tussendoor voorzichtig omdraaien. (Een gezond alternatief voor de gefrituurde variant en zeker zo lekker!)


Rösti (voor 4 rösties):

2 aardappelen
1 ei
handje prei of fijngesneden ui (ik had geen ui meer, vandaar dat ik prei had gebruikt)
1-2 eetlepels meel
peper en zout naar smaak (Advies: flink wat peper!)

De aardappel grof raspen. De prei (of ui) klein snipperen.
De geraspte aardappel, prei (of ui) samen met het ei in een kom goed mengen.
Meel toevoegen en naar smaak kruiden.
In een hete pan een beetje boter / margarine / olie verwarmen en daarin 4 hoopjes van het aardappel mengsel vormen. Langzaam met het deksel op de pan de rösties op middelhoog vuur bakken.




Romige pasta met prei en wortel

ca 125 gram prei in kleine snippers
1 flinke wortel in kleine blokjes
ca 100 gram ongekookte pasta
ca 125 gram ongezoete (houdbare) slagroom
1 flinke eetlepel smeerkaas
1 bouillonblokje
Peper en zout
Margarine / boter / olie

Water met bouillonblokje aan de kook brengen
Ondertussen in een pan de prei en wortel licht aanbraden in een beetje margarine/boter/olie en smoren.
Als het water kookt de pasta toevoegen en koken volgens de aanwijzingen op de verpakking.

3 minuten voor de pasta klaar is, het prei / wortel mengsel "blussen" met de slagroom.
Goed roeren en de smeerkaas toevoegen.
Kruiden met flink wat peper. Zout voeg je nadien naar smaak toe.

De gare pasta met de roomsaus mengen en meteen opdienen.
Smikkelen maar!






4 opmerkingen:

  1. Mooi, goed gedaan!
    Nu wij vanaf maandag..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat! Je hebt het gehaald. Echt knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed van je! De voedselbank zal blij zijn met je bijdrage.
    Ja je zal zo maar moeten leven he. zet me wel aan het denken hoor.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen