donderdag 4 september 2014

Dag 4: Live below the Line (restjes-dag)

Dag 4:

Het einde komt in zicht.
Eigenlijk valt het me mee, maar ik zal het ook fijn vinden als ik weer gewoon kan koken zoals ik het gewend ben. Met een stukje biologisch vlees, veel groenten uit de tuin en het fruit waar ik echt trek in heb.
Zoonlief is vandaag lekker uit spelen bij een vriendje. Wat hij daar te snaaien krijgt kan ik niet beïnvloeden maar ik weet zeker dat het hem zal smaken.
Het grappige is dat hij de hele week nog niet heeft gevraagd om een snoepje of en ijsje.
Het fruit, de groenten, de normale maaltijden en de stokjes 's avonds zijn blijkbaar meer dan voldoende voor hem.

Op het menu vandaag stonden de volgende restjes:

Ontbijt:
Zoonlief: de inmiddels bekende boterhammen met vruchtenhagel
Ik: 1 pannenkoek met gestoofde appeltjes en peertjes

Lunch:
Zoonlief: De laatste pasta met groenten-tomatensaus die we ook maandag hebben gegeten
Ik: idem

Diner:
Zoonlief: De laatste pannenkoek en ½ bruine boterham met vruchtenhagel
Ik: 2 getoaste witte boterhammen met smeerkaas en de laatste groentesoep.

Tussendoortjes:
Zoonlief: 1 appel, komkommer, zoute stokjes
Ik: 1 gekookt ei, 1 koek, wortelreepjes, zoute stokjes
Ik merk dat nu ik weet dat ik het einde van de week gemakkelijk zal halen met hetgeen we nog in huis hebben, ik eindelijk een beetje meer durf te gaan eten. Grappig.


De ervaringen van vandaag:
Die groentesoep ben ik inmiddels wel beu.
Variatie is toch wel een noodzaak. Meerdere dagen hetzelfde eten zorgt ervoor dat je al snel geen trek meer hebt in je eten en dat is natuurlijk funest.

Wat heb ik allemaal nog aan 'voorraad'?
Mijn voorraad aan het einde van dag 4 is veel meer dan ik in eerste instantie gedacht had:
  • 1 appel
  • klein stukje komkommer
  • ca 125 gram prei
  • 225 gram rode kool met appel
  • ca 100 gram wortels
  • ca 550 gram aardappelen
  • ca 200 gram bietjes
  • 2 sneetjes witbrood
  • 7 sneetjes bruinbrood
  • ½ kuipje smeerkaas
  • 1 pakje slagroom
  • ca 650 gram droge pasta
  • ca 250 gram meel
  • 4 koeken
  • half pakje bouillonblokjes
  • halve rookworst
  • 1 ei
  • heel veel ranja
  • 11 zakjes thee (ik gebruik de theezakjes vaker dan 1 keer)
  • 1/4 zakje zoute stokjes
  • 1/3 pakje margarine
  • zelfgemaakte jam
  • 1 kom uiensoep
Na morgen heb ik werkelijk nog veel levensmiddelen over.
Het is dat er vrij weinig groenten en bijna geen fruit meer is, maar eigenlijk is bovenstaande voldoende om het nog zeker twee tot drie dagen op vol te houden. .
Dat worden feestmaaltjes morgen ☺

Wat zal ik morgen eens maken?
Een gevulde mini-omelet met gesmoorde prei en wortel? 

Een kleine quiche van het overgebleven meel, margarine, de slagroom en het ei?
Misschien aangevuld met een beetje rookworst en de prei. Ik heb geen echte kaas maar misschien dat dit met smeerkaas ook lekker is? En ik kan me voorstellen dat dit zonder kaas ook lekker smaakt...

Of roerei met toast voor het ontbijt, romige prei met pasta als lunch, rösti met rookworst en rode kool als diner?

Wat zal Zoonlief lekker vinden? 
Misschien voor hem pasta met romige worteltjes en rookworst, of 'patatjes' met rode bieten en de rest van de rookworst? 

Keuze te over!

Tot morgen :)

Liefs,
Mommy

3 opmerkingen:

  1. Mooi dat je zoveel overhebt nog voor vandaag!
    Dat zal bij ons denk ik niet gebeuren.
    Manlief eet bijna voor 2 namelijk. En hij is nog dun ook.
    Ik eet ook best veel maar wel minder dan manlief. En ik ben niet dun :-(
    Succes deze laatste dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms is het gewoon niet eerlijk verdeeld :)

    Succes bij jullie challenge!
    Als ik je een tip mag geven: zorg voor variatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, nee inderdaad, het is niet altijd eerlijk :-D
    Dankje, we zullen zien hoe het gaat.
    De boodschappen heb ik al gehaald, staat al op m'n blog.
    Sommige dingen vielen tegen qua prijs maar sommige ook erg mee omdat ze in de reclame waren.

    BeantwoordenVerwijderen