vrijdag 29 augustus 2014

Live below the line: de boodschappen

Vandaag ben ik naar de AH en de lokale groenteboer getogen om mijn boodschappen voor mijn "Live below the Line" Challange te kopen.

Maandag gaat mijn experiment van start om gedurende 5 dagen voor € 1,40 per persoon per dag te eten.
Hiermee probeer ik, geheel in lijn met de organisatie achter "Live below the Line", bewustzijn te creëren voor de allerarmsten onder ons.
In deze wereld leeft 1 op de 7 mensen onder de armoedegrens. Zij moeten al hun levensbehoeften bekostigen van minder dan € 1,40. Dat wil zeggen dat ze hun eten, drinken, huisvesting, medische zorg, kleding, echt alles moeten bekostigen van € 1,40 per persoon per dag of minder.

Deze schrijnende gevallen komen echt niet alleen in ontwikkelingslanden voor. Ook in onze rijke westerse landen zijn er vele, vele gezinnen die leven in extreme armoede.

"Live below the Line" is een organisatie die middels dit soort initiatieven van gewone burgers geld inzamelt om lokaal armoede te bestrijden.
Het initiatief is al erg groot in Australië, Nieuw Zeeland, Engeland, USA en Canada.
Helaas is het nog niet bekend in Nederland en kunnen daardoor (nog) geen lokale initiatieven worden opgestart door deze organisatie.

Maar goed, wat niet is kan nog komen.
Met mijn blog probeer ik wat meer aandacht voor "Live below the Line" te krijgen.
Wie weet groeit het op den duur ook hier verder uit en kan de organisatie daarom ook hier een rol van betekenis gaan krijgen.

Wishful thinking heet dat :)



Vandaag ben ik dus naar de supermarkt en de groenteboer gegaan om mijn boodschappen te halen.
Ik weet dat ik vooraf heb gezegd dat ik naar de AH en de Lidl zou gaan voor mijn boodschappen. Maar de Lidl heeft geen bieten en daar is Zoonlief zo gek op. Dus heb ik de Lidl verruild voor de groenteboer.
Hopelijk wordt me deze kleine wijziging vergeven.

Ik ben inderdaad wat vroeg met het doen van de boodschappen, maar ik wil dit weekend alvast het brood bakken en de maandag heb ik al grotendeels volgepland zodat boodschappen doen erg moeilijk wordt.
Om Zoonlief en mij nu al meteen de eerste dag honger te laten lijden vind ik wel een beetje straf.

Manlief heeft aangegeven dat hij niet wenst mee te doen en dat is zijn goed recht.
Dus doen Zoonlief en ik de challange alleen.
Ik heb een aantal basis ingrediënten, aangevuld met zaken die Zoonlief en ik beiden erg lekker vinden.

Om eerlijk te zijn was ik erg verbaast over wat ik allemaal kon kopen voor mijn geld:


Bijgaand de kassabonnetjes:




Het totaal tot dusverre is € 12,50
Hier moet ik nog een kilo wortelen van betalen en een pakje gist van kopen.

Gist kost € 0,09 en wortelen oogst ik uit mijn eigen tuin. Die ga ik niet kopen in een winkel. Voor de wortelen reken ik € 0,50 van mijn budget. Volgens mij is dat een redelijke prijs.
(Zie ook de regels van de "Live below the Line" uitdaging)
Hiermee komt het tussen-totaal op € 13,09
Het plan is om hier in de loop van de week nog een paar bananen van te kopen.

Qua groenten en fruit zitten we redelijk goed. Fruit is er wat minder, groenten zijn er weer wat meer.
Al met al komen we gemiddeld net op de 400 gram groenten en fruit per persoon per dag.
Eigenlijk is dat heel netjes, zeker als je bedenkt dat Zoonlief 5 jaar is maar wel een volwassen portie binnenkrijgt. (Hij krijgt een kleinere portie groenten maar daartegen weer wat meer fruit).

Nu ik concreet weet wat er allemaal gekocht is, kan ik ook concrete menu's gaan bedenken.
Mijn menu's zal ik van dag tot dag posten, alsmede foto's van hetgeen we gegeten hebben.

Misschien dat ik vooraf nog 1 ding wissel: in een vlaag van koopwaanzin heb ik diepgevroren rode kool in mijn karretje gelegd terwijl ik eigenlijk diepgevroren broccoli wilde hebben. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo gek op rode kool, dus waarom ik dat nu weer gedaan heb? Geen idee.

Ik heb de broccoli ook in mijn reguliere voorraad (kost € 1,15).
Het kan dus nog zijn dat ik deze twee omruil en het verschil € 1,15 - € 0,53 = € 0,62 bijbetaal.
Daarmee is het bananenbudget nagenoeg nihil maar 1 banaan kan ik er nog wel van betalen.

Zou jij meedoen als dit initiatief wat meer aandacht zou krijgen in Nederland?
En zo ja, hoe zou jij dit dan aanpakken?

Liefs,
Mommy

8 opmerkingen:

  1. Je hebt zeker nog aardig wat kunnen kopen zeg van dat bedrag!!

    Ik vindt het zó leuk en goed van je dat deze uitdaging aangaat....dat ik er zelf ook enthousiast over raak. Wie weet ga ik dit ook eens doen maar ik wacht eerst maar es af hoe jou en je zoon het vergaat.
    Mijn man zou ook niet meedoen denk ik, als ik dit zou willen doen.
    En dat hoeft ook niet natuurlijk, ieders eigen keus.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi dat je enthousiast raakt! Ik hoop echt nog veel en veel meer mensen te kunnen inspireren.
      Het zou geweldig zijn dit initiatief in Nederland ook zou gaan leven :)

      Verwijderen
  2. Je schrijft dat de organisatie in andere lande hiermee geld inzamelt voor lokale armen. In Nederland is nog niet zo'n organisatie. Wat doe jij met het geld dat je uitspaart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hier uiteraard over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat als ik wil dat mijn donatie lokaal wordt gebruikt, ik deze het beste zelf aan de plaatselijke voedselbank kan doen.
      Dat kan door middel van geld, of in natura door middel van producten.

      Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar het doen van een donatie in de vorm van producten.

      Verwijderen
  3. Een donatie aan de plaatselijke voedselbank lijkt mij dan ook een voor de hand liggende keus. Goede doelen zij er in overvloed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het echt heel tof van je dat je deze uitdaging aangaat. Zelf hebben wij het momenteel financieel ook heel zwaar maar ik ben ontzettend blij en dankbaar dat wij uit de voorraad en de minimoestuin kunnen leven en eten. Ik maak veel gebruik van gedroogde bonen en peulvruchten, erg veelzijdig en super goedkoop. Ik ken ook genoeg mensen die bij de voedselbank lopen die ontzettend ondankbaar zijn en onvoldoende gebruik maken van de gegeven producten en ook totaal niet creatief willen zijn, echt zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap van je dat je zelf alternatieven zoekt en lekker weet te koken van minimale middelen.
      Een gevarieerde voorraad en een kleine moestuin kunnen inderdaad al een enorm verschil betekenen,
      Gedroogde peulvruchten lijken me ook heel veelzijdig inzetbaar.
      Blijf creatief koken en hopelijk komen jullie snel uit de financiële problemen ♥

      Verwijderen
  5. Overigens redden wij het tot nog toe zonder de hulp van de voedselbank maar het zijn mensen om mij heen waar ik dit bij zie.

    BeantwoordenVerwijderen