donderdag 21 augustus 2014

Live below the line: het waarom

Het is verbazend.
Sinds is gelezen heb over "Live below the Line" en de redenen achter het initiatief kijk ik steeds anders naar de producten en met name de prijzen in de supermarkten.



"Live below the line" is een initiatief dat momenteel vooral bestaat in Amerika, Australië, Canada en Engeland en dat aandacht vraagt voor de extreme armoede waar 1 op de 7 personen op deze aarde in verkeren.
Deze mensen moeten het doen met minder dan € 1,40 (prijspeil 21-08-2014)  voor al hun levensbehoeften.
Dat wil zeggen: eten, drinken, medicijnen, huisvesting, kleding etc.
€ 1,40 voor alles!

Ik gooi nu even een paar prijzen voor je neus, snel gevonden op de website van onze grootste grutter.
Gewoon om een klein punt te maken:

AH basic poffertjes:  € 1,69
AH worstenbroodjes: € 1,69
AH complete (maaltijd)sla: € 2,69
AH krentenbollen (6 stuks): € 1,39
Bus Pringles chips: € 1,76
Etc.

Het zijn (inderdaad) allemaal luxe producten die ik hier opnoem. Producten die we eigenlijk niet nodig hebben, maar die allemaal, stuk voor stuk, meer kosten dan iemand per dag ter beschikking heeft om alles van te bekostigen.
Kun jij je voorstellen dat jij al je basis behoeften zou moeten betalen voor het bedrag gelijk aan een zakje met 6 krentenbollen, of meer dan een zakje worstenbroodjes?

"Live below the line" is wat dat betreft een echte eye-opener voor mij gebleken.
Dit initiatief vraagt aandacht voor deze extreme armoede door zelf een beetje te ervaren hoe het is om in armoede te leven. Ze doen dit door je te vragen om je eten en drinken te bekostigen voor deze € 1,40 per dag. En dat geldt alleen voor je eten en drinken.
Je mag je huis houden, lekker warm douchen, koken op je fornuis in je eigen keuken, al je kleren aandoen (desnoods drie keer per dag een andere outfit), je auto rijden, naar de dokter/tandarts/manicure gaan:  alle luxe die je normaal hebt! Er wordt alleen van je verwacht dat je het eten en drinken voor 5 dagen betaald van deze € 1,40 per persoon per dag.
Door het geld te doneren dat je uitspaart op je normale boodschappen en eventuele giften vanuit je omgeving, kun jij weer veel doen voor je medemens die onder deze armoedegrens leeft.

Het mooie aan dit initiatief is dat ze zich niet alleen concentreren op de reeds bekende probleemgebieden, ze hebben meerdere instanties aan zich gebonden die vaak juist lokaal ook heel veel kunnen doen.

Armoede komt namelijk overal voor. Ook in Nederland, in Duitsland en in de andere landen om ons heen.
Er zijn genoeg gevallen om ons heen van mensen die van gekkigheid niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Een mooi voorbeeld van iemand die over haar ellende heeft geblogd is "a girl called Jack".
Zij is er gelukkig uit gekrabbeld, heeft een baan gevonden, haar schulden afbetaald en heeft haar leven kunnen oppakken.
Maar er zijn nog zoveel mensen die deze kans niet hebben gehad.

Maar goed, ik dwaal af.
Wat ik wilde zeggen is dat, sinds ik besef wat het absolute minimum is waarvan iemand soms rond moet komen, ik het moeilijk vind om maar klakkeloos mijn geld uit te geven aan 'onnodige luxe'.
Ik merk dat ik soms prijzen terug-reken naar het aantal dagen dat iemand anders hiervan zou moeten leven. Vaak leg ik een product dan terug in de schappen.

Het werkt wel erg verhelderend en heel erg confronterend om eerlijk te zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat er (nog) niet een dergelijk initiatief in Nederland is.
Een initiatief dat juist hier (lokale) hulporganisaties steunt met geld en goederen.
Geld en goederen die betaald kunnen worden met de donaties van mensen die 5 dagen "Below the Line" hebben geleefd en een beetje hebben ervaren hoe moeilijk het is om een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten met een absoluut minimum aan financiële middelen.

Hoe denk jij hierover?
Zou jij mee willen doen aan dit initiatief en 5 dagen "below the line" kunnen en willen leven?
Zou jij een donatie doen aan een dergelijk project?
Ik ga het in ieder geval binnenkort doen. Gewoon omdat ik het kan.

Liefs,
Mommy

1 opmerking:

  1. Succes! Knap dat je dit aangaat!
    Ik ben heel benieuwd hoe het je zal vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen