woensdag 3 september 2014

Dag 3: Live below the line

Dag 3:

Vanmorgen was het gebrek aan koffie duidelijk bespeurbaar: een lichte hoofdpijn en een suffig gevoel.
De kopjes thee geven niet voldoende boost af om mijn caffeïneverslaving te voeden.
Dag drie: dat wil zeggen dat we al op de helft zijn.
Om eerlijk te zijn valt het me tot nu toe erg mee. Vandaag hebben we mega lekker gegeten waarbij zelfs een stukje vlees voorhanden was.
Nou ja, vlees: het was rookworst van € 0,87 van het AH huismerk, maar om eerlijk te zijn smaakte het prima. Mijn verstand zei wel telkens tegen me: "Niet Bio, niet Bio!!", maar mijn smaakzintuig en mijn maag zeiden juist "Mmmm lekker, vlees!"
Zoonlief heeft er ook heerlijk van gesmuld. Spaarzaam als ik ben met ons 'vlees' heb ik de helft van de rookworst bewaard voor ons feestmaal op vrijdag. Ik heb er nu al trek in.

Goed, over tot het menu. Vandaag hebben we het volgende gegeten:

Ontbijt:
Zoonlief: 2 bruine boterhammen met vruchtenhagel
Ik: twee getoaste witte boterhammen met smeerkaas

Lunch:
Zoonlief: gebakken aardappeltjes, ca 200 gram bieten (de helft van de gekochte bieten) en 1/4 rookworst
Ik: gebakken aardappeltjes, ca 225 gram rode kool met appel (halve verpakking) en 1/4 rookworst


Diner:
Zoonlief: 2 pannenkoeken
Ik: uiensoep met 2 getoaste boterhammen met margarine

Tussendoor:
Zoonlief: 1 appel, zoute stokjes, (rauwe) wortelstaafjes
Ik: 1 pannenkoek met wilde appel/peren compote en zelfgemaakte stroop, (rauwe) wortelstaafjes


De ervaringen van vandaag:
De opmerking over de vruchtenhagel cq eenzijdig beleg van Zoonlief heeft me vandaag wel beziggehouden. Ja, hij eet graag vruchtenhagel maar normaal gesproken eet hij dat niet elke dag en varieer ik wel voldoende in zijn beleg. Voor beleg is er nu eenmaal tijdens deze challenge weinig budget en het is maar voor 5 dagen. Mijn redenatie was dat hij 5 dagen lang zijn lievelingsbeleg op brood heeft. Maar misschien had ik toch een paar andere keuzes moeten maken in mijn boodschappen.
Zo staat er nog steeds een onaangebroken pak slagroom in de koelkast die waarschijnlijk ook niet opgebruikt gaat worden en ook die koeken waren geen noodzaak. Als ik die had weggelaten had ik ook vleesbeleg kunnen kopen.
Maar goed, dat is dan weer wat voor een eventuele andere keer (of iemand die ook de uitdaging aan wil gaan). Ik kan mijn eerdere aankopen immers niet meer ongedaan maken.

Verder gaat het eigenlijk heel goed.
Ik had een flinke lunch gepland met zelfs een toetje (pannenkoek met wilde appeltjes en peertjes met een soort stroop erover), maar voor dat toetje was gewoonweg geen plaats meer. We waren allebei bom-vol van het eten. Zoonlief heeft netjes zijn groenten en vlees gegeten maar kon niet alle aardappeltjes op.
Goed zo vent!


Recepten:

Compote van (wilde) appeltjes en peren met 'stroop'.



2 appeltjes
2 peren
water

De appels en de peren schillen, in 4-en snijden en de klokhuizen verwijderen.
In een pan doen en water toevoegen tot ze net onder staan.
Zachtjes in 10-15 minuten koken, totdat ze zacht zijn.
Het fruit met een lepel uit de pan nemen en het vocht bewaren.
Dit kookvocht vervolgens inkoken tot er een soort stroopachtige substantie ontstaat: je hebt dan een natuurlijke zoetstof, verkregen uit je appels en peren.
Lekker met een overgebleven pannenkoek.

Deze appels en peren zijn wild: niet gecultiveerde in het bos groeiende peren en appels.
Het gerecht kost dus nagenoeg niets (alleen een beetje gas en water).


Excuses voor de wazige foto

Uiensoep (2 porties):

1 flinke ui of twee kleintjes
1 bouillonblokje
2 eetlepels bloem
½ liter water
boter / margarine om de ui in te bakken

Pel de ui, snij deze doormidden en vervolgens in dunne ringen.
Bak de uien glazig in de boter / margarine tot ze zacht zijn en beginnen te kleuren.
Vervolgens de bloem toevoegen en alles even goed roeren. Je krijgt een soort dikke uien-pap.
Voeg het water en het bouillonblokje toe en laat alles onder goed roeren nog even pruttelen.
Met peper en zout verder op smaak brengen.

Een heerlijk, lekker pittig soepje met minimale ingrediënten en bovendien zeer budget vriendelijk.


2 opmerkingen:

  1. Mooi, fijn dat het je best meevalt ondanks dat je geen koffie hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo! En ook nog lekker gegeten, die peertjes in eigen siroop lijken me zalig :)
    Op naar morgen.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen